آشنایی با رشته های هنری

هنر گل و مرغ

آشنایی با هنر گل و مرغ

گل و مرغ

 هنر گل و مرغ سبکی قدیمی و اصیل در نگارگری ایرانی است که پیشینه ای چندین ساله دارد. این نقاشی ترکیبی از گل و گیاه و تصویر پرنده است. این هنر نماد موهبت الهی است. در این نوع نگارگری گل مقام معشوق و مرغ مقام عاشق را دارد. گفتگو گل و مرغ به تسبیح گویی پروردگار یکتا تشبیه شده است. پرنده یا مرغ گاهی با حالت مستی، خود را از این دنیا جدا کرده و حالت صعود به عالمی دیگر دارد.

آشنایی با هنر گل و مرغ

کاربرد های هنر گل و مرغ

 نقاشی گل و مرغ را روی سطوحی مانند کاغذ، مقوا، چوب و صنایع دستی می بینید. گل هایی که در این هنر بکار می روند بیشتر گل محمدی، زنبق، لاله، نرگس و غنچه هستند. همچنین پرندگانی چون بلبل و پروانه در این نقاشی رسم می شوند. در زمان های گذشته از این هنر روی جلد قرآن و کتاب های مذهبی استفاده می کردند. اما امروزه بر روی سطوحی چون قاب آینه، صندوقچه و جلد کتاب های غیر مذهبی، جا کتابی و آلبوم .... دیده می شوند.

همانطور که گفته شد کاربرد این هنر زیبا در صنایع دستی بسیار است. برای مثال در لاک کاری هم مورد استفاده قرار می گیرد. لاک کاری یا هنر زیر لاکی هنری است که در دوران قاجار رواج پیدا کرد. اشیایی مانند جلد کتاب، جعبه خودکار و جواهرات و ... را با گچ پوشش می دادند و با آبرنگ روی آن را نقاشی می کردند و در انتها با لاک شفاف یا روغن جلا روی آن را می پوشاندند.

آشنایی با هنر گل و مرغ

کاربرد های جدیدتر این هنر در صنایع دستی معاصر

در چند سال اخیر هنرمندان ایرانی کاربردی جدیدتر از بکارگیری این هنر ابداع نموده اند . استفاده از این سبک نقاشی ایرانی بر روی ظروف و آثار فلزی پنجره ای جدید از کاربرد هنر گل و مرغ و زیبا بخشی آن بوده است . ظروفی که در میان هنردوستان به هنر پرداز معروف گردیده است . ( به دلیل استفاده از تکنیک پرداز در رنگ گذاری های سبک گل و مرغ ) .

همچنین در مجموعه صنایع دستی نوبهار ، برای اولین بار کیف های فلزی تولید و عرضه گردید تزیین شده با هنر زیبا و چشم نواز گل و مرغ.

تاریخچه این هنر زیبای ایرانی

شکل گیری این هنر از دوره ساسانیان بوده است که طی گذشت قرن ها، دچار تغییراتی شده است. اما شکل گیری این هنر، به صورت مرسوم امروزی از دوره صفویه صورت گرفته است. در دوره زندیه آثار ارزشمندی از هنر گل و مرغ خلق شده است و می توان این دوره را اوج شکوفایی این هنر دانست. در زمان زندیه این سبک هنری شکوه خاصی پیدا کرد که مکتبی در شیراز به نام مکتب گل به وجود آمد زیرا توجه فراوانی به نقاشی های گل و مرغ و زیر لاکی می شد. نقاشی های دوران زندیه با موضوعات مختلف و با ابعاد متفاوت کشیده می شد. این میراث از زندیه به قاجار انتقال یافت که رشد و توسعه این هنر را می توان در کاشی ها و آثار قاجار دید.

آشنایی با هنر گل و مرغ

آشنایی با هنر گل و مرغ
ابزار های مورد نیاز برای نقاشی گل و مرغ

سطح نقاشی: افراد تازه کار بر روی کاغذ یا مقوا طرح می کشند. اما فراموش نکنید که این هنر به طور کلی روی جعبه ها، قلمدان ها، جا کتابی، قاب آینه، جلد کتاب والبته سطوح فلزی همانند کیفهای نوبهار و ... اجرا می شود.

قلم و قلمو: در ابتدا برای طراحی اولیه طرح نگارگری باید از مداد های فشاری یا اتود استفاده شود. سپس برای رنگ آمیزی از قلمو های ظریف با موی طبیعی استفاده می شود. قلمو یی که برای هنر گل و مرغ استفاده می شود، از جنس نرم و مخصوص آبرنگ است. استادان نگارگر از قلمو هایی که از جنس موی گربه، سمور یا سنجاب ساخته شده اند، استفاده می کنند. همچنین برای رنگ کردن فضا های کوچک از قلمو سر گرد ریز و برای فضا های بزرگ از قلمو سر مربع استفاده می شود.

رنگ: در این هنر زیبا استاد برای انتخاب رنگ ها آزادی عمل دارد. هنرمندان این تکنیک هنری از رنگ هایی که در آب حل می شوند مانند آبرنگ، گواش، رنگ های آکرولیک و رنگ های طبیعی استفاده می کنند. همچنین در نگارگری ورق طلایی یا رنگ های آماده طلایی و نقره ای هم مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاهده نمونه هایی از کاربرد هنر گل و مرغ در تزیین آثار نوبهار

کیفهای منقوش به هنر گل و مرغ

کیف نقاشی مدل شیراز

2,000,000 تومان2,600,000 تومانعدد
  • طراحی زیبا در سبک گل و مرغ
  • سه رنگ بندی خاص و منحصربفرد
  • طراحی متفاوت در دوسوی کیف

کیف دایره ای نقاشی مدل اردیبهشت

4,800,000 تومانعدد
  • طراحی منحصربفرد در سبک گل و مرغ
  • کیفی شیک و خاص و تک نمونه
  • طراحی متفاوت در دوسوی کیف

کیف دایره ای نقاشی مدل دلکش

2,000,000 تومان2,600,000 تومانعدد
  • طراحی زیبا در سبک گل و مرغ
  • رنگ بندی خاص و منحصربفرد
  • طراحی متفاوت در دوسوی کیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *